Gerda od lat buduje swoją pozycję jako wiodący producent drzwi, zamków, okuć i bram segmentowych w Polsce, a także dynamicznie rozwija działalność na rynkach zagranicznych. Naszą misją jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które zapewniają ludziom bezpieczeństwo, komfort i pewność w codziennym życiu.
Za cel stawiamy sobie odpowiedzialny, transparentny i innowacyjny rozwój, tak aby wzmacniać wartość spółki, jednocześnie minimalizując negatywny wpływ na środowisko, wspierając naszych pracowników i lokalne społeczności oraz utrzymując najwyższe standardy etyczne w zarządzaniu.
Dbamy o zrównoważony rozwój spółki, więc wszelkie działania prowadzące do realizacji ambitnych celów biznesowych, podejmujemy z uwzględnieniem ich wpływu na nasze otoczenie. Dokładamy starań, aby ten wpływ był jak najbardziej pozytywny, a występujące aspekty negatywne były minimalizowane lub eliminowane wszędzie tam, gdzie to możliwe.
Standardy ESRS
Szeroko otwieramy drzwi na zrównoważony rozwój!
Środowisko naturalne i klimat
ESRS E1 – Zmiana klimatu
Majmy świadomość że działalność naszej Spółki oddziaływuje na środowisko naturalne. Dlatego podejmujemy szereg działań w celu jej ograniczenia poprzez:
- zwiększanie zużycia energii ze źródeł odnawialnych w całkowitym zużyciu energii,
- sukcesywna wymiana floty samochodowej na pojazdy niskoemisyjne spełniające wymagania EURO 6 oraz organizowanie delegacji w sposób zmniejszający emisje,
- organizowanie zbiorowego transportu pracowników,
- zmniejszanie emisji do powietrza pochodzących ze środków transportu,
- obliczanie śladu węglowego w zakresie 1 i 2,
- monitoring emisji CO2 w związku z importem surowców,
- zastosowanie rozwiązań technologicznych celem wyłapywania pyłu pochodzącego z procesów produkcyjnych,
- wykorzystywanie ciepła technologicznego na potrzeby ogrzewania hal produkcyjnych.
ESRS E2 – Zanieczyszczenia
W Gerda Sp. z o. o. przykładamy szczególną uwagę na kwestie środowiskowe w obszarze zanieczyszczeń poprzez:
- stały monitoring szczelności urządzeń klimatyzacyjnych i chłodniczych,
- monitoring emisji do powietrza pochodzących z procesów produkcyjnych i zmniejszenie emisji LZO,
- stały nadzór nad parkiem maszynowym,
- stosowanie filtrów oczyszczających wodę.
Ponadto nasze produkty objęte są programem „Czyste Powietrze”.
ESRS E3 – Woda i zasoby wodne
Woda wykorzystywana jest głównie na potrzeby socjalno-bytowe. Natomiast w procesie produkcyjnym woda wykorzystywana jest w małym stopniu.
Niemniej jednak przeprowadzamy cykliczne badania jakościowe ścieków odprowadzanych do kanalizacji miejskiej.
ESRS E4 – Bioróżnorodność i ekosystemy
W związku z tym, że działalność Gerda Sp. z o.o. prowadzona jest w obszarach silnie zurbanizowanych, w tym w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Starachowicach, nie istnieje ryzyko negatywnego wpływu na bioróżnorodność. Produkcja części naszego asortymentu opiera się na wykorzystywaniu drewna. Dlatego zwracamy szczególną uwagę na pochodzenie tego surowca i posiadanie przez dostawców certyfikatu FSC.
ESRS E5 – Wykorzystywanie zasobów i gospodarka o obiegu zamkniętym
Gospodarka o obiegu zamkniętym jest niezwykle istotna z uwagi na oszczędność surowców, materiałów i energii.
Celem wydłużenia cyklu życia naszych produktów , zapewniamy naszym klientom stały dostęp do usług serwisowych i części zamiennych.
Ponadto:
- ograniczamy ilość powstających odpadów produkcyjnych,
- maksymalnie wykorzystujemy surowce i materiały m. in. stosując rozwiązania pozwalające na ponowne wykorzystanie tworzyw sztucznych w cyklu produkcyjnym,
- zwracamy uwagę na możliwość oddania odpadów do recyklingu potwierdzonego dokumentem DPR.
Środowisko pracy i społeczności lokalne
ESRS S1 – Pracownicy właśni
Wszystkie sukcesy osiągamy dzięki ludziom. Naszym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa pracy i stabilnego zatrudnienia. Tworzymy środowisko pracy, w którym podstawowe wartości to współpraca, szacunek, zapewnienie równości szans, docenianie różnorodności. Dbamy o wyrównanie szans w obszarze wynagrodzeń. Podejmujemy wiele inicjatyw wspierających rozwój pracowników zarówno w aspekcie zawodowym, jak i prywatnym. Stawiamy na dialog i otwartą komunikację. Doceniamy inicjatywę, innowacyjność i otwartość na zmiany. Współpracujemy wyłącznie z podmiotami respektującymi przepisy prawa pracy i zasady etyczne.
Nasze działania to:
- edukowanie i promowanie wśród pracowników, współpracowników oraz podwykonawców przestrzeganie standardów bezpieczeństwa i higieny pracy w GERDA
- wdrażanie rozwiązań technicznych i technologicznych, które zapewniają minimalizowanie ryzyka wypadków,
- dążenie do zwiększenia ilości zgłaszanych zdarzeń/ zagrożeń potencjalnie wypadkowych w celu ich eliminacji,
- dążenie do zapewnienia naszym pracownikom równego dostępu do szkoleń i programów rozwojowych,
- sukcesywne zwiększanie udziału kobiet w średniej i wyższej kadrze zarządzającej.
ESRS S2 – Pracownicy w łańcuchu wartości
Relacje z naszymi partnerami biznesowymi i lokalnymi społecznościami są dla niezwykle istotne. Nasi klienci mogą liczyć na stały kontakt i wsparcie ze strony GERDA. To z myślą o nich i dla nich utworzyliśmy Akademię Gerda, w ramach której organizujemy cykliczne szkolenia dla handlowców i warsztaty dla czynnych montażystów. Wydarzenia te służą nam również do zbierania uwag i sugestii, które później analizujemy, a te trafne i ważne wdrażamy jako rozwiązania lub zmiany w naszych produktach.
ESRS S3 – Dotknięte społeczności
Regularnie angażujemy się w różne lokalne inicjatywy, przede wszystkim te związane z aktywnością sportową: rajdy piesze i rowerowe, biegi, zawody żeglarskie. Wdrożyliśmy program Z Gerdą na START, w ramach którego pomagamy dzieciom naszych pracowników rozwijać pasje sportowe, jak również wspieramy kluby i stowarzyszenia, w których dzieci trenują.
Rozwijamy relacje z naszymi klientami i społecznością lokalną:
- prowadzimy szkolenia dla naszych partnerów handlowych w ramach „Akademii Gerda”
- prowadzimy dialog w oparciu o bezpośrednie spotkania, wykorzystanie mediów społecznościowych, stronę internetową, ankiety
- regularnie wspieramy lokalne wydarzenia sportowe i rekreacyjne, aktywizujące społeczność
- wspieramy inicjatywy charytatywne, dobroczynne, społeczne.
ESRS S4 – Konsumenci i użytkownicy końcowi
Mając na uwadze dobro naszych klientów i użytkowników końcowych:
- dbamy aby nasze produkty były bezpieczne i by spełniały wymagania załącznika XVII REACH, czyli nie zawierały w swoim składzie substancji SVHC.
- zapewniamy naszym klientom i użytkownikom końcowym stały dostęp do usług serwisowych i części zamiennych.
Ład korporacyjny i zarządzanie
ESRS G1 – Prowadzenie działalności gospodarczej
Wraz z rozwojem Spółki udoskonalamy nasze wewnętrzne procesy zarządcze. Wdrożyliśmy polityki i systemy certyfikacji. Budujemy włączającą i wspierającą kulturę organizacyjną – ważne jest dla nas zapewnienie warunków, które pozwolą na godzenie pracy zawodowej i życia prywatnego.
Działamy etycznie – Kodeks Etyki Gerda wskazuje nam kierunki działań i oczekiwane postawy, konsekwentnie kształtujemy świadomość naszych pracowników i współpracowników. Zapewniamy ochronę sygnalistom: wdrożyliśmy procedurę zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych oraz udostępniliśmy bezpieczną, zapewniającą anonimowość, zewnętrzną platformę informatyczną, za pomocą której można dokonać zgłoszenia.
Przestrzegamy – i oczekujemy tego od naszych interesariuszy w łańcuchu wartości – międzynarodowych standardów i norm prawnych dotyczących praw człowieka wynikających z Międzynarodowej Karty Praw Człowieka oraz Deklaracji Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej Podstawowych Zasad i Praw w Pracy.