Przegląd zapięć rowerowych (rodzaje, budowa, zamki)
Spis treści
- Rodzaje zapięć rowerowych – co brać pod uwagę przy wyborze?
- Zapięcie rowerowe – budowa
- Zapięcie rowerowe – rodzaje zamków
Rodzaje zapięć rowerowych — co brać pod uwagę przy wyborze?
Niestety, to właśnie rowery są tym mieniem, po które złodzieje sięgają najczęściej. Rocznie ginie ponad 10 000 jednośladów, ponieważ tego rodzaju pojazdy są łatwym i cennym łupem. Jeśli jesteś miłośnikiem podróżowania rowerem, bez względu na jego jakość i stan, zadbaj o odpowiednie zabezpieczenie, jeśli pozostawiasz jednoślad bez opieki. Niezabezpieczony rower może stać się obiektem kradzieży, a doświadczonym złodziejom zabranie pojazdu zajmuje dosłownie kilka sekund. Sprawdź, jakie rodzaje zapięć do rowerów oferują producenci i jakie wybrać, aby odpowiednio zabezpieczyć ten środek transportu.
Zanim dowiesz się, jaki konkretnie rodzaj zapięcia rowerowego wybrać, uwzględniając indywidualne preferencje i dopasowanie zabezpieczenia do modelu jednośladu, sprawdź, na jakie parametry techniczne zwracać szczególną uwagę.
Dobre zapięcie rowerowe jest grube, mocne, trwałe i odporne na czynniki zewnętrzne, które mogą wywoływać korozję. Dobrego zapięcia do roweru złodziej nie przerwie, nie przetnie ani nie przewierci.
Materiał, z jakiego wykonane jest zapięcie rowerowe, nie może uszkadzać ani rysować samego pojazdu, najlepiej wybierać te z dodatkową osłonką.
Ponadto, warto wybierać zapięcie rowerowe, które jest łatwe w użytkowaniu, ten aspekt jest szczególnie ważny w przypadku najmłodszych rowerzystów.
Do tych najlepszych zapięć do rowerów zalicza się zabezpieczenia, które są wykonane ze stali hartowanej lub stali specjalnie utwardzanej.
Pamiętaj, aby podczas wyboru zabezpieczenia roweru sugerować się wartością jednośladu. Niska cena zapięcia może oznaczać, że akcesorium jest dedykowane do zabezpieczania pojazdów o mniejszej wartości.
Zapięcie rowerowe — budowa
Najtańszą, a więc i najpopularniejszą opcją zapięcia roweru jest linka metalowa w gumowej osłonce. Trzeba przyznać, że nie jest to zbyt wysokiej jakości zapięcie rowerowe — jego budowa niestety nie gwarantuje ochrony. Złodziej może ją bez problemu przeciąć. Zaletą tego rodzaju ochrony jest elastyczność, dzięki czemu linka sprawdzi się do przypięcia nawet kilku jednośladów czy zapięcia jej o duże gabarytowo elementy. Takie zabezpieczenie może być stosowane jako dodatkowa ochrona albo w miejscach dobrze oświetlonych, monitorowanych lub o dużym natężeniu ruchu. Właśnie te czynniki są naturalnym odstraszaczem złodziei.
Kolejny typ zapięcia do rowerów to łańcuch rowerowy o grubych ogniwach, które nie tak łatwo poddają się przecięciu. Takie zabezpieczenie można kupić z dodatkową osłonką, dzięki czemu łańcuch nie będzie rysował elementów jednośladu. Warto dodać, że metalowe łańcuchy sprawdzają się znacznie lepiej, niż linki, ale ich wadą może być ciężar. Nie są zbyt dobre w przypadku długiego podróżowania, mogą zająć też sporo miejsca w ekwipunku rowerzysty.
Szczególną uwagę warto zwrócić na klamrę rowerową typu U-lock. Wykonana ze stali hartowanej umieszczana jest na ramie roweru i skutecznie zniechęca złodzieja przed dokonaniem kradzieży. Takie zabezpieczenie sprawdza się jako kompletna ochrona pojazdu nawet w miejscach niechronionych, źle oświetlonych czy niemonitorowanych. Ich wadą może być brak elastyczności, za to zaletą jest na pewno niewielki rozmiar i niska waga, dzięki czemu blokada jest z łatwością transportowana.
Za dobre zapięcie rowerowe uznaje się także tzw. szekle. To zabezpieczenie składane, które stworzone jest z kilku elementów konstrukcji, połączonych ze sobą stalowymi linkami. Takie zapięcie zajmuje naprawdę mało miejsca i jest trudne do sforsowania, ale wadą może być jego mała elastyczność.
Zapięcie rowerowe — rodzaje zamków
Warto wiedzieć, że chociaż sam rodzaj zamka w zapięciu roweru nie stanowi kluczowego kryterium podczas wyboru, ponieważ złodziej i tak najczęściej rozcina zabezpieczenie, to jednak ten czynnik może być istotny, jeśli pod uwagę weźmie się komfort i wygodę użytkowania ochrony roweru przez samego rowerzystę. Chodzi przecież o to, aby zapięcie montować szybko i bez najmniejszego problemu bez względu na warunki.
Rowerzyści mają do wyboru różnego rodzaju zapięcia rowerowe i typy zamków, które można wybierać wedle indywidualnych potrzeb. W standardowej wersji zabezpieczenie zapinane jest na klucz, ale można wybierać również te w nieco nowocześniejszej wersji, na przykład na szyfr. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć ryzyka zgubienia kluczy albo sytuacji, w której te mogłyby zostać skradzione, a rower bez problemu zabrany.
Fani innowacyjnych nowinek technologicznych mogą wybierać zamki szyfrowe i sterowane za pomocą aplikacji w smartfonie. Ich cena będzie jednak wyższa, a jakość zabezpieczenia nie ulega poprawie jakości.